Ο όρος της «ασφάλειας» και οι άνθρωποι που ασχολούνται μ’ αυτή, τα Κέντρα Λήψης Σημάτων συναγερμού και Εικόνας (ΚΛΣΕ) αλλά και οι εταιρείες φυλάξεων και περιπολιών, αποτελούν ένα οργανισμό «εν εξελίξει».
Ανεξάρτητα της αφετηρίας του καθενός (εγκαταστάτες, ηλεκτρονικοί, …) ή των συγκυριών, όσοι ασχολήθηκαν με το συγκεκριμένο χώρο γνωρίζουν ότι η ικανότητα ελέγχου του περιβάλλοντος και η προσαρμογή τους σε αυτό, είναι πρωταρχικής σημασίας για τη λειτουργία της επιχείρησής τους και τη διάκρισή τους στο χώρο της ασφάλειας. Οι αυξημένες απαιτήσεις των πελατών τους, οι διαδικασίες και τα πρωτόκολλα που πρέπει να τηρούνται δημιουργούν ένα τόσο απαιτητικό περιβάλλον που μπορεί να λειτουργήσει μόνο υπό συγκεκριμένες συνθήκες ελέγχου και οργάνωσης.
Οι εταιρείες που ασχολούνται με την ασφάλεια δεν είναι πλέον απλές επιχειρήσεις, είναι κέντρα επιχειρήσεων υψηλής επιχειρησιακής ετοιμότητας
Στο παραπάνω πνεύμα τα ΚΛΣ, υιοθετούν διεργασίες αλλά και μηχανισμούς βοήθειας που θα υποστηρίξουν το έργο τους. Ρολόγια φυλάκων και περιπολιών αλλά και χρήση της κινητής τηλεφωνίας με αποστολή sms και αναπάντητων κλήσεων έχουν εδώ και καιρό ενσωματωθεί στην εργαλειοθήκη τους.
Smartphones στα ΚΛΣ
Με την έλευση ωστόσο, των Smartphones (έξυπνων τηλεφώνων) με προηγμένη υπολογιστική ικανότητα και συνδεσιμότητα, τα ΚΛΣ μπορούν να πάνε ακόμα πιο μακριά. Τα ΚΛΣ μπορούν αλλά και επιβάλλεται να ενσωματώσουν αυτή τη δυναμική στα κέντρα επιχειρήσεών τους. Με την τεχνολογία των Smartphones μπορούμε να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητά τους προς όφελός μας:
-
Τηλεφωνία
-
Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή και βιντεοκάμερα
-
Δέκτη γεωγραφικού στίγματος από δορυφόρο (GPS)
-
Αποστολή μηνυμάτων (sms)
-
Ανάγνωση καρτών proximity ή tags τεχνολογίας NFC
-
Πρόσβαση σε δεδομένα με υψηλή ταχύτητα (Wi-Fi, Internet)
“Έξυπνη” Περιπολία με έξυπνα τηλέφωνα
Μια από τις βασικότερες υπηρεσίες των Ι.Ε.Π.Υ.Α (Ιδιωτικές Επιχειρήσεις Παροχής Υπηρεσιών Ασφάλειας) είναι η φύλαξη χώρων με περιπολίες πεζές ή περιπολίες με όχημα και οι στατικές φυλάξεις. Στις φυλάξεις αυτές εναλλάσσονται φύλακες σε όλη τη διάρκεια του 24ώρου. Οι απαιτήσεις αυτών των περιπολιών έχουν ιδιαιτερότητες και ως προς τον έλεγχό τους και ως προς τις πληροφορίες που πρέπει να δίνουν στο κέντρο επιχειρήσεων.
Για παράδειγμα, η υγεία και η ασφάλεια των φυλάκων είναι ένα θέμα υψίστης σημασίας. Οι φύλακες πρέπει ανά τακτά χρονικά διαστήματα να δηλώνουν «παρών» χρησιμοποιώντας sms και αναπάντητες κλήσεις. Κατά την περιπολία τους, κάνουν περιοδικό έλεγχο διαφόρων σημείων για πιθανά προβλήματα (παραβιασμένη ή ξεκλείδωτη πόρτα, απουσία πυροσβεστήρα κ.ο.κ) ενημερώνοντας το κέντρο είτε, κατά την άντληση των ρολογιών τους στο τέλος της βάρδιας ή σε άλλη οριζόμενη χρονική περίοδο.
Εδώ λοιπόν έρχονται τα smartphones για να δημιουργήσουν το ιδανικό περιβάλλον στον ευαίσθητο χώρο των περιπολιών και των φυλάξεων. Με τη χρήση του έξυπνου τηλεφώνου και αξιοποιώντας τη χρήση της μαγνητικής κάρτας ή του tag, όλες οι ενέργειες των φυλάκων καταγράφονται ζωντανά και σε συνεχή ροή Live/On Line:
-
Έλεγχος της έναρξης ή λήξης της βάρδιας
-
Καταμέτρηση ωρών φύλαξης και σημείου φύλαξης ανά πελάτη
-
Καταγραφή των σημείων ελέγχου κατά τη διάρκεια της περιπολίας καθώς και της θέσης που βρίσκονται (βάσει του γεωγραφικού τους στίγματος)
-
Άμεση επικοινωνία με το κέντρο επιχειρήσεων (μέσω κλειστού εσωτερικού τηλεφωνικού κυκλώματος VOIP τεχνολογίας)
-
Βιντεοκλήση, sms ή email
-
Μπουτόν πανικού σε περίπτωση κινδύνου
Οι παραπάνω πληροφορίες οι οποίες μεταφέρονται άμεσα στο κέντρο επιχειρήσεων, καταγράφονται και επεξεργάζονται σύμφωνα με τις προκαθορισμένες διαδικασίες ενώ υπάρχει η δυνατότητα εκτύπωσης ενημερωτικών καταστάσεων και στατιστικών και για το κέντρο και για τον πελάτη, ανά πάσα στιγμή.
Τρόπος λειτουργίας – Σενάρια Εφαρμογής σε περιπολία
Για την λειτουργία ενός τέτοιου συστήματος αρχικά απαιτείται ένα πρόγραμμα βάσης εγκατεστημένο στο κέντρο επιχειρήσεων (ΚΕ) της εταιρείας. Το πρόγραμμα βάσης θα μας επιτρέψει να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τις δυνατότητες του smartphone μετατρέποντάς το στο πολυεργαλείο που έχουμε ανάγκη. Με τη χρήση της τεχνολογίας μεταφοράς δεδομένων (ήχου & εικόνας) μέσω internet, το smartphone αναμεταδίδει στο λογισμικό βάσης όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την επιτήρηση του προσωπικού και των σημείων ελέγχου live/on line.
Τοπολογία συστήματος
Το πρόγραμμα βάσης μέσω κατάλληλων διεργασιών (Gate Servers) δέχεται τις πληροφορίες από τα κινητά τηλέφωνα (smartphones). Ένα εγκατεστημένο – σε virtual machine – τηλεφωνικό κέντρο ASTERISK, παρέχει τη δυνατότητα δικτύωσης όλων των smartphones με τεχνολογία VoIP σ’ ένα κλειστό κύκλωμα επικοινωνίας, μεταφοράς ήχου και εικόνας και με δυνατότητα καταγραφής όλων των συνομιλιών τόσο με το κέντρο επιχειρήσεων όσο και με τους χρήστες των smartphones.
Σενάριο 1ο: ΣΤΑΤΙΚΕΣ ΦΥΛΑΞΕΙΣ
Στις στατικές φυλάξεις υπάρχει ένας ή περισσότεροι φύλακες που επιβλέπουν ένα σημείο ή μια ολόκληρη περιοχή. Οι φύλακες εναλλάσσονται όλο το 24ωρο και ένα φυλάκιο εγκατεστημένο κάπου στο χώρο, αποτελεί την αφετηρία της περιπολίας τους.
O φύλακας έχει μαζί του μια προσωπική proximity κάρτα ή ένα tag σε μορφή μπρελόκ. Με την προσέλευσή του στο φυλάκιο για την ανάληψη της υπηρεσίας του, χτυπάει την κάρτα του στο smartphone. Το smartphone ενημερώνει το κέντρο επιχειρήσεων ότι ο φύλακας ανέλαβε υπηρεσία και καταγράφει την ώρα προσέλευσής του. Με την λήξη της βάρδιάς του ακολουθείται η ίδια διαδικασία και καταγράφεται η ώρα αποχώρησής του. Κατά τη διάρκεια της περιπολίας του, όπου είναι υποχρεωμένος να εκτελεί περιοδικούς ελέγχους διαφόρων σημείων του χώρου και να περιφρουρεί για τυχόν προβλήματα, ο φύλακας δίνει άμεση αναφορά στο κέντρο επιχειρήσεων ώστε το κέντρο να είναι σίγουρο για την σωστή επιτήρηση του φυλασσόμενου χώρου και την εκτέλεση της προγραμματισμένης εργασίας του φύλακα. Εάν πάλι, υπάρξει καθυστέρηση λήψης σημείου ελέγχου, το πρόγραμμα λειτουργεί ως δικλείδα ασφαλείας, ειδοποιώντας τους χειριστές του κέντρου επιχειρήσεων ώστε να ενεργήσουν ανάλογα. Σε περίπτωση τέλος εμφάνισης προβλήματος υγείας του φύλακα ή εάν η ζωή του βρίσκεται υπό απειλή, τούτο γίνεται άμεσα αντιληπτό από το κέντρο με τη χρήση του μπουτόν πανικού.
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, το κέντρο επιχειρήσεων επικοινωνεί άμεσα με τον φύλακα είτε μέσω του κλειστού τηλεφωνικού κυκλώματος VoIP τεχνολογίας, είτε και μέσω ενεργοποίησης της βιντεοκάμερας για οπτική επιβεβαίωση.
Πρόσθετα, η καταγραφή των συμβάντων κατά τη διάρκεια της περιπολίας από την έλλειψη ενός πυροσβεστήρα έως την παραβίαση μιας πόρτας, αποτελούν πολύτιμο υλικό για το κέντρο και για την ενημέρωση των πελατών του.
Σενάριο 2ο: ΠΕΡΙΠΟΛΙΑ με ΟΧΗΜΑ
Σε κάθε όχημα περιπολίας τοποθετούμε μια συσκευή smartphone. O φύλακας έχει μαζί του μια προσωπική proximity κάρτα ή ένα tag σε μορφή μπρελόκ. Με την προσέλευσή του στο όχημα για την ανάληψη της υπηρεσίας του, χτυπάει την κάρτα του στο smartphone. Το smartphone ενημερώνει το κέντρο επιχειρήσεων ότι ο φύλακας ανέλαβε υπηρεσία και καταγράφει την ώρα προσέλευσής του και το όχημα με το οποίο ανέλαβε την υπηρεσία. Με την λήξη της βάρδιάς του ακολουθείται η ίδια διαδικασία και καταγράφεται η ώρα αποχώρησής του.
Το smartphone με την χρήση του GPS καταγράφει το γεωγραφικό στίγμα του οχήματος και το μεταδίδει live/on line, στο κέντρο επιχειρήσεων. Το πρόγραμμα βάσης του ΚΕ, απεικονίζει τη θέση του οχήματος σε οδικό χάρτη για χρήση του οποιαδήποτε στιγμή απαιτηθεί κατά την διάρκεια της περιπολίας. Επιπλέον, το πρόγραμμα βάσης αναγνωρίζει και εντοπίζει τους πελάτες που βρίσκονται πιο κοντά στο κάθε περιπολικό ώστε σε περίπτωση ανάγκης να κατευθυνθεί εκεί το πλησιέστερο όχημα. Στο περιπολικό αποστέλλεται άμεσα η περιγραφή του συμβάντος, του χώρου επέμβασης καθώς και το γεωγραφικό στίγμα του πελάτη με άμεση απεικόνιση του χάρτη, έτσι ώστε να ενεργήσει με τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια και ταχύτητα.
Όλες οι παραπάνω ενέργειες -ανεξάρτητα του είδους της περιπολίας -εκτελούνται σε πραγματικό χρόνο.
Η συνεχής και σε πραγματικό χρόνο ροή των δεδομένων (live-on line) από τους χώρους φύλαξης επιτυγχάνουν δυο πράγματα :
1ον Επιβεβαιώνουν την ορθή εκτέλεση των προγραμματισμένων περιπολιών και καταγράφονται για την τήρηση ιστορικού και
2ον Προστατεύουν τον φύλακα από ανεξέλεγκτες καταστάσεις προβλημάτων υγείας ή ασφάλειας
Οι εφαρμογές βέβαια των έξυπνων τηλεφώνων δεν σταματούν εδώ. Η επιχείρηση μπορεί να τις εκμεταλλευτεί για την ωρομέτρηση του προσωπικού της, των τεχνικών εγκατάστασης, των πωλητών της και οποιαδήποτε εργασιακής ομάδας θέλει να οργανώσει και να διαχειριστεί με τρόπο αποδοτικό, σύγχρονο και επωφελή.
Γεώργιος Σταυριανός
Φυσικός-Αναλυτής Συστημάτων
Γεν. Διευθυντής ORBIT SYSTEMS